A dolgozók megtartásáért tett erőfeszítések szempontjából ezért is érdemes az olyan, nulla forintos eszközöket bevetni, mint amilyen a visszajelzés.
Hogyan válhat a visszajelzés a megtartás egyik hatékony eszközévé?
A visszajelzés egy gyűjtőfogalom, mert bele lehet érteni az olyan, sokszor tudattalan, elismerést kifejező gesztusokat, mint egy széles mosoly, egy üdvözlő kézfogás, egy bátorító hátbaveregetés, vagy a figyelmes hallgatás és bólogatás, amikor a másik épp elmesél nekünk valamit.
Úgy vélem, lebecsüljük ezeknek az apró gesztusoknak a munkahelyi légkörre és a munkatársak jó érzésére gyakorolt hatását, pedig mindben ott van az üzenet: fontos vagy, látlak, figyelek rád!
De ennél természetesen tovább is mehetünk. A jókor és jól adott visszacsatolás elengedhetetlen eszköze a kollégák szakmai, vagy épp készségszintű fejlesztésének. Minden, amit a világról tudunk, már gyermekkorunk óta visszajelzések által sajátítottuk el. Így kaptunk a szüleinktől engedélyeket és tiltásokat, így tanultuk meg az anyanyelvünket vagy a beilleszkedéshez szükséges közösségi szokásokat. A visszajelzés olyan eszköz, ami vagy megerősít és ösztönöz egy viselkedést arra, hogy folytassuk azt, vagy épp segít abban, hogy változtatni tudjunk a nem hatékony, nem eredményes szokásainkon, gyakorlatainkon.
A visszajelzés tényleg kemény dió?
Egy kollégától hallottam a mondást, hogy a visszajelzés olyan, mint a dió. Ha csak hozzád vágják, nagyon tud fájni. De ha segítenek feltörni, akkor a belseje tápláló, vitamindús és finom.
A másik hitem, hogy nem létezik pozitív vagy negatív, hanem csak visszajelzés van, amit, ha jó szándékkal, konstruktív módon adunk és kapunk, akkor az igazi ajándék.
Emellett persze fontos, hogy:
- -legyen konkrét a dicséret is és az építő kritika is,
- irányuljon a viselkedésre (magatartása, kommunikációra, teljesítményre, hozzáállásra) és ne a személyre,
- ne késlekedjünk vele, egy adott magatartás kapcsán lehetőleg minél rövidebb időn belül adjunk visszajelzést,
- a másik fél értse meg a viselkedése másokra gyakorolt hatását,
- javaslat, vagy kérés megfogalmazásával segítsük a másik tanulását, fejlődését abban, hogy mit folytasson, hagyjon abba, vagy kezdjen el,
- adjunk teret a megértésre, kérdezésre, egyeztetésre is.
Hogyan legyen ajándék a visszajelzés?
Kim Scott – aki a Radical Candor (magyarul radikális őszinteség) című bestseller írója – TED előadásában könnyed stílusban és életszerű példákkal vázolja fel, hogy milyen szemlélettel közelítsünk a visszajelzéshez.
Először is: igazán építő és fejlesztő hatású visszajelzést akkor tudunk adni, ha a másik személlyel törődünk, megvan köztünk a bizalom, és közben képesek vagyunk kihívás elé is állítani és nyíltan, direkten „challengelni”.
Ha csak a törődésre fókuszálunk, akkor beleeshetünk a romboló empátia (Ruinous Empathy) csapdájába, mert félünk attól, hogy megsértjük a másik érzéseit, vagy tartunk a konfliktustól.
Ha pedig csak nyersen közöljük a kritikánkat, akkor a kellemetlen agresszió (Obnoxious Agression) mezsgyéjére tévedhetünk, amikor a másikban könnyen keletkezik ellenállás a véleményünk meghallgatásával és befogadásával szemben.
Ám a legrombolóbb mind közül a manipulatív kétszínűség (Manipulative Insincerity), aminek mozgatórugója gyakran a népszerűség és az elfogadás megőrzése.
A radikális őszinteség (Radical Candor) gyakorlásához tehát nélkülözhetetlen az, hogy fontos legyen nekünk a másik, hogy tiszteljük őt, és ezért tegyünk energiát abba, hogy a visszajelzéssel megerősítsük és elismerjük, vagy támogassuk abban, hogy jobbá és sikeresebbé válhasson. Ezáltal válik a visszacsatolás olyan eszközzé, ami támogatja a megtartást, a fejlődést és a jó csapatlégkört.
Ha te is szeretnél jobb visszajelzéseket adni, vagy kapni a munkahelyen, vagy a magánéletben, várunk a Vezetői visszajelzés bátran nyílt képzésünkön.