head-small-image
Fejlesztés, tréning

Reziliencia a mindennapokban (2) - Reziliens csapatok

Előző írásunkból (https://www.pannonjob.hu/reziliencia-a-mindennapokban-1-rezilienciafaktorok) kiderül, hogy a rezilienciafaktorok erősítésével fejleszthetjük egyéni reziliens képességünket, vagyis azt a képességet, hogy a gyorsan változó környezetben rugalmasan, hatékonyan alkalmazkodjunk, megtartsuk belső stabilitásunkat, és mielőbb tovább lendüljünk egy nehéz helyzeten. De hogyan lehet egy csapat reziliens?

Krízishelyzetben a hatékonyság kulcsa, hogy a csapat képes-e higgadtan kezelni a felmerülő problémákat. Gyakran azonban azzal szembesülünk, hogy feszültséggel, félelemmel telítődünk, és ezek a negatív érzelmek nemcsak akadályozzák a feladatmegoldást, de további nehézségeket generálnak. És ha valamiből jelenleg óriási a kínálat, az a krízis.

Jól működő csapatokban ezeket a helyzeteket a bizalom és a kommunikáció magas szintje segíti megoldani. Egy reziliens csapatban erős az egymás támogatása, gyakori a minőségi visszajelzés, a tagok kíváncsiak a másik meglátásaira, és képesek arra, hogy megváltoztassák a sajátjukat, közösen keresnek megoldásokat, nem félnek felszínre hozni a konfliktusokat, és a folyamatos tanulás a mindennapjaik szerves részét képezi.

Liselotte Baeijaert – Anton Stellamans: Reziliens emberek, reziliens csapatok című könyvében a reziliens csapatok titkaként 4 viselkedési mintát írnak le, melyek a következők:

  1. A csapattagok 100%-ban jelen vannak, és folyamatos összeköttetésben vannak egymással. Figyelnek arra, hogy személyesen is kapcsolódjanak, senki ne szigetelődjön el a többiektől. Ha mindenki jelen van, jobban ki lehet használni az egyéni adottságokat, hatékonyabb a kommunikáció, és a csapattagoknak lehetőségük van arra, hogy együtt találjanak új megoldásokat, együtt éljék meg a sikereket.

    2. „Megoldás-beszédet” alkalmaznak, pozitív, megoldásra fókuszáló kifejezésekkel kommunikálnak. Ha arra koncentrálunk, hogy mit nem szeretünk, mire nem vagyunk képesek, mik a problémáink, gondolkodásunk beszűkül, nagyobbá, kezelhetetlenebbé válik egy-egy probléma, és annak megoldására is kevesebb energiánk marad. A „megoldás-beszéd” lényege egyszerű: arról beszélünk, amit szeretnénk, ami működik, amit tenni tudunk a megoldás érdekében. Ez bizalmat és kreativitást teremt a csapatban, így a problémamegoldás is gördülékenyebbé válik.

    3. Értékelik önmagukat és másokat. Megerősítő beszélgetéseket folytatnak, nem a hibák és a negatívumok vannak a beszélgetéseik középpontjában, hanem bátorítják egymást, arról beszélnek, hogy ki miben erős, mi az, ami tetszik valakiben, hogy a nehézségeken való átjutáshoz lendületet adjanak egymásnak. Emellett megadják a lehetőséget maguknak arra, hogy megtörjék a rutint azzal, hogy megünneplik a sikereiket, és elismerő visszajelzéseket adnak egymásnak egy-egy elvégzett feladat után.

    4. Egyik kis lépést teszik a másik után. Túlságosan ambiciózus, nagyléptékű célok motiválatlanná tehetik a csapat tagjait. A reziliens csapatok mindig a következő lépésre figyelnek, kis lépésekkel haladnak előre, elemzik, értékelik a megtett utat és ünneplik az elért sikereket
    .
Ha célunk, hogy csapatunkat reziliensebbé tegyük, fontos, hogy a fenti lépésekben is kövessük a fokozatosság elvét. Tegyünk egy kis lépést, koncentráljunk egy dologra, és ha elértük, ünnepeljük meg az eredményt!

Ha vezetőként, vagy csapattagként szeretne hatékonyabban működni, erősíteni szeretné csapata reziliens képességét, egy fejlesztő folyamatra hívjuk, melyet önállóan, a saját tempójában, leterheltségéhez igazítva tervezhet.

Kérje ingyenes anyagunkat!


Forrás, és ajánlott olvasmány a témában:
Liselotte Baeijaert – Anton Stellamans: Reziliens emberek, reziliens csapatok – Útmutató a változások hatékony kezeléséhez

Témakörök

Érdekességek, aktualitások
Szervezetfejlesztés
Vezetői működés
Foglalkoztatást érintő változások
Munkajogi témák
Könyvajánló
Programjainkról
Reziliencia
Fejlesztés