head-small-image
Szervezetfejlesztés

Integrálási folyamat külföldi munkavállalók esetén

Az integrációs program vállalatunk egyik legfontosabb folyamata, hiszen ilyenkor találkozik munkavállalónk először cégünkkel, és alakítja ki véleményét vállalat egészéről. Ez alatt az időszak alatt kiderül, képes lesz-e beilleszkedni és jól érezni magát az általunk biztosított munkahelyi környezetben.

Így nem csoda, hogy azt mondhatjuk, elengedhetetlen a tudatos integrációs program ahhoz, hogy megfelelő módon tudjuk befogadni az újonnan érkezőket, és ne kezdjen el nőni körükben a fluktuáció. Külföldiek esetén ennek a folyamatnak talán még kiemelkedőbb a fontossága.
A saját országuktól távol élő külföldi munkavállalók gyakran bizonytalansággal küzdenek, ezért fontos számukra, hogy mindig egy adott dedikált kapcsolattartótól kapják meg a számukra fontos információkat. A Pannonjob minden esetben kiemelt figyelmet fektet a megfelelő nyelvtudással rendelkező tolmácsok, HR koordinátorok kiválasztására és alkalmazására. Emellett a saját anyanyelvükön íródott tájékoztatókkal, információs platformmal segítjük a külföldi dolgozók beilleszkedését és tájékoztatását. Cégünk ennek érdekében például non-stop elérhető ügyfélszolgálatot is biztosít kölcsönzött munkavállalóinak orosz és ukrán nyelven, így a dolgozóknak bármilyen kérdése is merülne fel, az anyanyelvükön kapnak gyors és megbízható válaszokat. Az integrálódást továbbá belső módon, például magyar nyelvtanfolyam indításával, onboarding folyamattal is szükséges támogatni.

HOGYAN ÉPÜLJÖN FEL AZ ORIENTÁCIÓS PROGRAM?
 

1. ADMINISZTRATÍV ÉS EGYÉB ÜGYINTÉZÉSI TÁMOGATÁS
 

  • A szokásos, jogszerű bejelentések, üzemorvosi vizsgálatok mellett a külföldi munkavállalókkal kapcsolatos ügyintézés természetesen összetettebb, hiszen már a tartozódási engedély kéréstől és a TAJ szám igényléstől kezdve a munkáltatónak (vagy az együttműködő kölcsönző cégnek) támogatást kell biztosítani a dolgozók számára.
  • Az ügyintézéshez természetesen szükséges tolmács bevonása is, hiszen a tájékoztatásnak, nyilatkozási folyamatoknak érthetőnek kell lennie a munkavállaló számára.

2. A CÉGES IRÁNYELVEK, SZABÁLYZATOK ÁTTEKINTÉSE

Mivel nem magyar munkavállalókról van szó, gondoskodni kell arról, hogy az alábbi orientációs lépések az adott idegen nyelven történjenek.
  • A szervezeti szinten alkalmazott munka- és tűzvédelmi ismeretek átadása.
  • Esetlegesen elvárt öltözködési és viselkedési előírások ismertetése.
  • Munkaköri feladatok és elvárások ismertetése.
  • Próbaidő, betanulási időszak hosszának ismertetése.
  • Teljesítményértékelési szempontok, elvárások, motivációs rendszerek, javadalmazási rendszer, munkaidő és munkarend, stb. ismertetése.

3. GYÁREGYSÉG, TELEPHELY ÉS A KOLLÉGÁK, VEZETŐSÉG BEMUTATÁSA, MUNKAÁLLOMÁS

A munkaköri feladatok ismertetésénél szintén fontos, hogy az általuk beszélt nyelven kapjanak tájékoztatást a dolgozók. Ebben a lépésben ugyanakkor külön szerepet kapnak a két nyelvű mentorok is. Ők azok, akik a magyar, illetve a munkavállaló anyanyelvét is beszélik, így rendkívül fontos szerepet tölthetnek be a munkamenet helyes elsajátításában és a beilleszkedésben. Szerepük a munkavégzés későbbi időszakaiban is meghatározó lehet.

  • Munkatársak, közvetlen vezetők bemutatása.
  • Épületen belüli körbevezetés, mindennapi munkavégzéshez szükséges eszközök helyének és használatának bemutatása.
Végezetül pedig valamennyi lépésnél elengedhetetlen, hogy biztosítsunk lehetőséget a kérdezésre és a visszajelzésre. Ha az egyes információkat írásos tájékoztató formájában is megerősítjük munkavállalóink felé, akkor elkerülhetjük a további félreértéseket.

Témakörök

Érdekességek, aktualitások
Szervezetfejlesztés
Vezetői működés
Foglalkoztatást érintő változások
Munkajogi témák
Könyvajánló
Programjainkról
Reziliencia
Fejlesztés