head-small-image
Érdekességek, aktualitások

Értékes munkaerőpótlás a határon túlról - interjú Molnár Attilával (2/2)

Riportunk első felében arra kívántunk rávilágítani, hogy miért van szüksége a magyar gazdaságnak külföldi munkaerőre, mik a lépései az ukrán dolgozók munkaerő-kölcsönzésének, és milyen nehézségekkel szembesülnek ezek a dolgozók a magyar munkaerő-piacra történő belépésükkor.

 

A riport második felében pedig arról mesél Molnár Attila, hogy milyen összetett feladatot látnak el a munkaerő-kölcsönző cégek, miért elengedhetetlen a szakértelmük egyes helyzetekben, illetve arról a kulturális, gazdasági közegről is szó esik, ahonnan az ukrán munkavállalók érkeznek.

Milyen előnyökkel jár, ha egy termelő vagy szolgáltató vállalat a munkaerő-kölcsönzés mellett dönt? Más szóval: mik azok a tevékenységek, szolgáltatások, amelyeket munkaerő-kölcsönző cégként a külföldi munkavállalók alkalmazása során biztosítotok a Kölcsönvevők, illetve a munkavállalók számára?

Nekünk már egészen kiépített alvállalkozói rendszerünk van Ukrajnában, így a toborzás- előszűrés lebonyolításának feladatait és felelősségét teljes mértékben át tudjuk vállalni partnercégeinktől. Viszonylag nagy létszámot, akár 100 főt is be tudunk toborozni Ukrajnából egy hét alatt.
A szolgáltatás részeként lebonyolítjuk az előszűrést, leellenőrizzük, hogy hány úgynevezett biometrikus napja van az adott személynek (tehát hány nap áll még rendelkezésre, hogy engedélymentesen tudjon munkát végezni Magyarországon). Ezenfelül a bevándorlási hivatalban az összes ügyintézési feladatot is a mi kollégáink végzik. Jelenleg 10 partnercégünk számára biztosítunk több mint 1000 ukrán munkavállalót, így már nagyon jó a kapcsolatunk a bevándorlási hivatallal, ezenfelül van egy kimondottan erre a célra szervezett adminisztratív csapatunk, akik a munkavállalók tartózkodási engedélykéréseinek intézését, valamint a munkavállalók folyamatos tájékoztatását végzik. Emellett biztosítunk nekik munkásszállót a megfelelő személyzettel (recepció, éjszakai portaszolgálat, stb.), valamint rendszeres fogadóórákat tartunk, hogy az esetleges problémák kapcsán azonnal a munkavállalóink rendelkezésére állhassunk. Ez egy nagyon nagy munka, csak hogy egy példát mondjak, egy akut fogászati kezelés esetén segíteni kell a dolgozónkat az időpontkérésnél, elvinni őt az adott rendelőbe és tolmácsolni kell számára a konzultáció teljes ideje alatt.

Mivel tudja egy munkáltató a munkavállaló bizonytalanságait enyhíteni?

Sajnos valóban sok negatív tapasztalata lehet ezeknek a munkavállalóknak azzal kapcsolatban, hogy hogyan kapják meg a fizetésüket, milyen szállást biztosítanak nekik, stb. Hiszen nem csak Magyarországra érkeznek munkát vállalni, valamint sajnos nem mindig a megfelelő szolgáltató segítségét kérik, és lehet hallani olyan történeteket, hogy a munkáltatók/toborzók olyan feltételeket ígérnek, amelyek később köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. Ahhoz, hogy a bennük lévő bizonytalanságot enyhítsük, még az indulásuk előtt tartunk számukra egy részletes tájékoztatót. Ezen az alvállalkozónk mellett részt vesznek saját kollégáink is, biztosítva ezzel, hogy a munkavállalók mindig hitelt érdemlő tájékoztatásban részesüljenek a munkafeltételekről, szállásról és a fizetésről. Ezeket az információkat írásban is megkapják és előzetesen el is fogadják, elkerülve így, hogy több ezer kilométer megtétele után szembesüljenek a munkafeltételekkel, amelyek teljes mértékben újdonságként hatnak rájuk. A COVID-19 járvány miatt az utóbbi időszakban ezt a folyamatot sajnos át kellett alakítanunk, de telefonon, illetve Viberen keresztül gondoskodunk a leendő munkavállalóink folyamatos tájékoztatásáról.
A hivatali ügyintézés, a szállásoltatás biztosítása, valamint a TAJ szám igénylése mind olyan folyamatok, amelyeket teljes körű szolgáltatásként kapnak a dolgozók, így ezekkel nekik nem kell foglalkozniuk. Érdekesség, hogy az említett lépéseket egy olyan magyar munkavállalónak, aki önállóan szeretne kimenni Nyugat-Európába, többnyire teljes mértékben egyedül kell végigcsinálni.

Milyen gazdasági, kulturális közegből jönnek ezek a munkavállalók?

Először nagyon tartottunk attól, hogy egy ismeretlen országba mennyünk toborozni, de kellemes meglepetések értek minket, hiszen jó kvalitású és képességű emberekkel sikerült felvennünk a kapcsolatot. Általánosságban véve a partnercégek tapasztalata is az, hogy az ukrán dolgozók rendkívül jól teljesítenek. Ez azért is lehetséges, mert ha valaki utánanéz, láthatja, hogy Ukrajnában az egyik legalacsonyabb az írástudatlanok száma, így mondhatjuk, hogy az iskolarendszer is erős alapokon nyugszik. Számos felsőfokú végzettségű munkavállaló is érkezik hozzánk, kulturált, magas iskolázottságú réteg indul el Magyarországra.

Gazdasági tekintetben vonzó munkavállalási helyszín az ukrán embereknek Magyarország, hiszen az ottani átlagfizetés a hazánkban jellemző kereset egynegyede, míg a termékek árai az itthoni árak 70-80%-át teszik ki. Ez rendkívül nehéz helyzetbe hozza az ott élő lakosságot. A külföldön munkát vállalók által hazaküldött fizetések kiemelten fontosak az ott élők számára.
Ukrajna sajnos az utóbbi időben elég nehéz gazdasági és politikai helyzetbe került, ezért nagyon kevesen találják meg számításaikat szülőföldjükön. Ne feledjük, hogy amióta elindult az ukrán munkavállalók nagyszámú Magyarországra költözése, azóta történt a Krím félsziget elcsatolása és a Kelet-Ukrajnát érintő háborús konfliktus is. Így sok esetben olyan körülmények elől menekülve jönnek hozzánk a munkavállalók dolgozni, amelyeket szerencsére mi nem is igazán tudunk elképzelni.

Vannak alapvető különbségek a külföldi és a magyar munkavállalók között?

Magyarországon már oly mértékben alacsony a munkanélküliségi ráta, hogy olyan embereket próbálunk a munka világába visszaintegrálni, akik már régóta nem dolgoznak és a motivációjuk is elég gyenge. Akik viszont külföldről jönnek, rendkívül magas motivációval rendelkeznek. Nem csak, hogy elvállalják a túlórát, örülnek is a hétvégi munkavégzésnek, hiszen távol a családjuktól a fő szempont nekik az, hogy minél magasabb keresetük legyen.

Tudnál említeni egy olyan meghökkentő helyzetet, amely során munkáltatóként rendkívül gyorsan kellett reagálni?

Azoknak a munkavállalóknak, akik szerették volna megkapni a COVID-19 elleni védőoltást, gyorsan megszerveztük a folyamatot, közel 100 munkavállaló oltását hangoltuk össze egyetlen hétvége alatt. Ugyanakkor előfordultak olyan kiemelkedő esetek is, amikor egészségügyileg ellátásra szoruló munkavállalóknak a Pannonjob munkatársai segítettek munkaidőn kívül, ehhez hasonló ad-hoc problémák, amelyek azonnali reakciót követelnek, gyakran előfordulnak.

Vannak olyan sorsdöntő sikertörténeteid, amelyek arról mesélnek, hogy egy új munkahely révén megváltoztathatjuk valakinek az életét?

Talán nem emelnék ki egyes eseteket külön. Ugyanakkor azt mindenképpen sikernek érezzük, hogy számos olyan család dolgozik nálunk, akik közül először csak egyvalaki jött Magyarországra, és amikor látta, hogy itt van esély egy stabil élet megkezdésére, akkor magával hozta a család több többi tagját is.
Vannak olyanok dolgozóink is, akik nem érkeztek elegendő pénzzel Magyarországra ahhoz, hogy tudták volna finanszírozni az utazási költségüket, és már egyből előleget kellett adnunk nekik, azóta pedig már autót vettek és azzal járnak haza. Ezek persze apróbb sikerek, de mi örülünk annak, hogy sok ember számára tudjuk biztosítani a tisztes életet és a megélhetést.

Miért fontos, hogy a megfelelő kölcsönző céget válasszuk, kölcsönvevőként milyen veszélyei lehetnek, ha nem jól döntünk?

Alapvetően nagyon fontos, hogy a kölcsönző cég etikus és jogszabálykövető legyen. Ez a kijelentés a külföldi munkaerő biztosításakor fokozottan igaz, hiszen itt gondoskodni kell arról is, hogy a munkavállalási engedélyek rendben legyenek, a TAJ szám időben legyen megigényelve, stb. Ha egy kölcsönzött munkavállalónak nincs meg a megfelelő tartózkodási engedélye, egyrészt a munkáltatót megbüntetik és valószínűleg elég rossz megítélése lesz a vállalatnak, másrészt a munkavállalót el is tilthatják a Schengeni övezetben történő munkavégzéstől.
A fentiek elkerüléséhez elengedhetetlen jogszabálykövetés mellett pedig maximális rugalmasságra van szükség, nem lehet egy külföldi munkavállalót cserben hagyni, amikor a helyi nyelv ismerete nélkül próbál például bankszámlát nyitni vagy egészségügyi problémája merül fel. Sok esetben előleget kell biztosítani a munkavállalónak, és ha kell, fizikailag is jelen kell lenni az ügyintézésekkor.
A munkaerő-kölcsönzés mindig is igényelt rugalmasságot, de ez a külföldi munkaerő biztosításakor még elengedhetetlenebb. További példa lehet még a következő: az ukrajnai toborzások miatt több ukránul beszélő kollégával kezdtünk el együtt dolgozni, ugyanakkor, mint kiderült, sok munkavállalónak nem az ukrán, hanem az orosz az anyanyelve, így az oroszul beszélő munkatársakról is gondoskodnunk kellett. Ez a helyzet tökéletesen leírja a munkánkat, vagyis a folyamatos felkészültséget, amely nélkül nem is lehetne sikeresen támogatni a munkavállalóinkat és a partnereinket.

A munkaerő-kölcsönzés, kiváltképp a külföldi munkavállalók foglalkoztatása sok ember számára a munkaerőpiac egy ködös, kissé átláthatatlan foltja. Reméljük, két részes riportunkkal sikerült kis bepillantást adni mindennapi munkánkba és azokba a folyamatokba, amelyek nap mint nap újabb kihívások elé állítják munkatársainkat.

 

 

 

 

Témakörök

Érdekességek, aktualitások
Szervezetfejlesztés
Vezetői működés
Foglalkoztatást érintő változások
Munkajogi témák
Könyvajánló
Programjainkról
Reziliencia
Fejlesztés